Практичне заняття з історії

( В тексті присутні корисні посилання)

Тема: Міфи та релігія Стародавнього Єгипту.
Мета: ознайомити учнів з особливостями культури Давнього Єгипту на прикладі його міфології та релігійних уявлень ; розвивати в учнів уміння аналізувати давньоєгипетські міфи; сприяти розвиткові в учнів логічного мислення, зв'язного мовлення; формувати у школярів інтерес до культурної спадщини народів світу.
Очікувані результати: учень (учениця) знає особливості релігії та міфології Давнього Єгипту; знає богів Стародавнього Єгипту та зміст міфів, що розглядаються на уроці,  розкриває їх загальнолюдське зна­чення; уміє аналізувати тексти міфів; висловлює особисте враження від прочитаних міфів.
Обладнання : Підручник , робоча картка та зошит, карта , ілюстрації , музичний супровід.
Тип уроку:   урок практичне заняття з елементами  закріплення знань, умінь, навичок.
Вид уроку:   комбінований.
Хід уроку:
І. Організаційний момент. (Підготовка класу до практичного заняття )
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Бесіда за питаннями:
1.     Що вас вразило  та запам’яталося  вам  з попередніх уроків по темі «Стародавній Єгипет»?
2.     Де була розташована Стародавня єгипетська цивілізація? (Показати на карті)
3.     Яких богів Стародавнього Єгипту ви вже знаєте? ( Назвати їх показати на ілюстрації можливо розказати про них) .
4.     Пригадаймо ! Хто зображений на цьому малюнку ? Яка роль цієї людини в історії?(Зображення Аменхотепа ІV)
5.     Які міфи Стародавнього Єгипту  ви вивчали на уроках світової літератури ?
ІІІ. Визначення теми , мети та формату практичного заняття.
(Прослуховування музичного файлу , сучасної інтерпретації стародавньої процесійної музики) «Гімн на процесії богині Хатхор»
ІV. Виконання практичних завдань:
Завдання І.
Робота з контурною картою:
Визначити центри релігійного життя в Стародавньому Єгипті та нанести відповідні позначки на карту .
Завдання ІІ.
Впізнати зображення стародавнього бога та визначити  сферу його покровительства. Заповнити таблицю (Додаток 1).Ознайомитися з новими культами богів та міфами про них.
Картки з ілюстраціями  №:

1.     Бог Тот – мудрість , письмо , наука. Староєгипетський бог місяця, часу, мудрості й культури. Його наділяли епітетами «двічі великий» і «тричі великий». Таке звеличення перейшло пізніше на ототожненого з Тотом Гермеса, якого греки називали «Трісмегістос», тобто «тричі найбільший». Здебільшого Тота зображали з головою ібіса.

2.     Бог Озіріс  - бог відродження, цар загробного світу.

3.Бог Гор (Хорус) - давньоєгипетський язичницький бог, що уособлював ранкове сонце та слугував одним із символів влади фараона у вигляді символічного зображення сокола.

4. Амон – Ра - спочатку місцевий бог Фів, пізніше його культ поширився на весь Єгипет і жерці ототожнювали його з богом сонця Ра, називаючи Амон-Ра. Його ім'я включалося в імена фараонів, наприклад, Тутанхамон. У давньоєгипетському мистецтві зображувався у вигляді барана, людини з головою барана або людини, прикрашеної пір’ям.  Греки ототожнювали  Амона з Зевсом, римляни — з Юпітером.

5. Себек (Собек) — давньоєгипетський бог земних вод Крокодил. Сильний, швидкий, підступний володар Нілу, крокодил уособлював стихію нільських вод, йому приписували здатність володарювання річкою.

6. Нут , Геб, Шу – Небо , Земля , Повітря .

7 . Тефнут —в староєгипетській релігії богиня вологи. Її земне втілення — лев.  Центр культу Тефнут — Геліополь. За геліопольським міфом, Тефнут і її чоловік Шу — перша пара богів-близнят, породжених Атумом. Їхні діти — Геб і Нут. Коли Ра вранці сходить над горизонтом, Тефнут вогненним оком сяє у нього в лобі і спалює ворогів великого бога.

8. Ану́біс (грец. Άνουβις, др.ег. Інпу,) — давньоєгипетський бог шанування якого було тісно пов'язане з культом мертвих; охоронець могил та мумій, покровитель померлих, некрополів і цвинтарів, один з суддів царства мертвих, хранитель отрут і ліків, мав дар передбачення.
Провідник душі крізь темряву. За життя він покликаний вести душі крізь темряву невігластва, а після смерті був провідником душі в Дуат  небесний. Зірка Інпу, також як і Зірка Ісіди — Сіріус, дороговказна зірка.
Син Осіріса і Нефтіди (Нефтіс). Священна тварина — пес або шакал. Зображували Анубіса у вигляді шакала або у вигляді людини з шакалячою головою, що тримає в руці символ життя «анх».
У Давньому царстві — Бог Дуата, носив титул «Хентіаменті» — «Перший із західних», тобто, головний серед богів Заходу. Культ Анубіса дуже рано набув широкого поширення.
З кінця 3-го тис. до н. е. функції глави Загробного Царства переходять до Осіріса, а Анубіс входить у коло богів, пов'язанихмістеріями Осіріса. Анубіс стає богом некрополів і пов'язується з муміфикацією померлих і поховальними містеріями (контролює зважування серця померлого із пір'їною Маат).

9. Маат — в староєгипетській релігії богиня-уособлення світопорядку і істини.  Маат почиталася як дочка і око бога Ра, брала участь разом з ним в створенні світу з хаосуДружина бога Тота.
У замогильному суді Осіріса при зважуванні серця покійного на чашу вагів клали перо Маат. Символ Маат і її ієрогліф — страусине перо.
Центр культу Маат знаходився у Фіванському некрополі.

ІV. Знайомство та обговорення  міфів Давнього  Єгипту :
-         «Боротьба Гора та Сета».
Відповідно до міфу про Гора  сина Ісиди, він був зачатий нею від
мертвого Осиріса , підступно убитого Сетом, його братом. Пішовши в
болота дельти Нілу, Ісида родила  сина та виховала його в умовах
постійної загрози з боку Сета. Змужнівши, Гор на суді богів у
суперечці із Сетом домагається  визнання себе єдиним спадкоємцем
Осиріса. Після цього починається  війна із Сетом за владу в Єгипті. У
битві із Сетом Гор спочатку зазнає поразки. Сет вириває в нього око  
чудесне око, однак потім у довгій боротьбі Гор перемагає Сета й
позбавляє його чоловічої сили. У знак підпорядкування Сета й помсти,
що здійснилася, за смерть батька Гор кладе Сета на голову сандалію
Осиріса. Своє чудесне око Гор дає проковтнути Осирісу, і той оживає.
Воскреслий Осиріс, не побажавши залишатися на землі, передає свій
трон у Єгипті Гору, а сам стає царем загробного світу.

У цьому міфі Гор виступає насамперед як месник за батька й у
цьому змісті правомочно судити про те, що Гор є носієм патріархальних норм поводження. До речі, відомий  архаїчний варіант міфу, де Гор,  обурений діями його матері Ісиди
відповідно до норм материнського права, що з його погляду є
зрадництвом стосовно його батька Осиріса, відрубує їй голову.
Очевидно, як представник нового, патріархального покоління богів, Гор   дуже рано стає заступником царської влади, де спадкування велося по батьківській лінії. Фараони є "служителями Гора", спадкоємцями  його влади над Єгиптом, що знайшло
відображення не тільки в писемних пам'ятках, але й у творах мистецтва. Ім'я Гора ввійшло обов'язковим компонентом у титулатурі фараонів.
                    Крім того, вважається, що в епізодах  боротьби Гора і Сета знайшли  відображення війни за об'єднання Єгипту на рубежі IV і III тисячоріччя до н.е. Перемога Півдня відбивалася в релігійних містеріях як перемога Гора над Сетом.
                   Образ Сета, також як образ Ісиди та Гора, неоднозначний і змінювався з часом. У період давнього царства  (XXVIII-XXIII ст. до н.е.), коли місцями  поширення його культу були на  півдні місто Омбос, а на півночі  Дельта, Сет поряд з Гором вважався богом-заступником царської влади,   що відбито в "Текстах пірамід" і в титулутарі фараонів II династії
(сполучення імен Сета й Гора означає "цар"). На початку періоду Нового царства (XVI ст. до н.е.) імена зі вставкою "Сет" зустрічаються ще  досить часто; ці імена носили фараони XIX династії: Мережі, Сетнахт. Сету давався епітет "могутній". Разом з тим Сет втілював і злий початок   як божество пустелі, бог чужоземців.  Починаючи з VIII ст. до н.е. ця сутність Сета стала єдиної. Іноді Сет навіть ототожнювався з утіленням всесвітнього зла, руйнівних сил хаосу  гігантським  змієм Апопом.

V. Підсумок уроку :
(Прослуховування музичного файлу , сучасної інтерпретації стародавньої процесійної музики) «Сонце Єгипту»
Під звук музики учні формують свої враження від музики по закінченню оголошують їх .
Завдання ІІІ.
-         На робочій картці оформити  висновок завершивши речення :
Сьогодні на уроці я навчився (навчилася)…. .  Тепер я знаю, що …..
VI. Домашнє завдання :
1.     Завершити оформлення контурної карти .
2.     Підготувати два питання сусіду по парті за темою практичного заняття.
3.     Скласти кросворд або ребус за темою заняття.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.