( В тексті присутні корисні посилання)
Тема: Міфи та релігія Стародавнього Єгипту.
Мета: ознайомити учнів з особливостями культури
Давнього Єгипту на прикладі його міфології та релігійних уявлень ; розвивати в
учнів уміння аналізувати давньоєгипетські міфи; сприяти розвиткові в учнів
логічного мислення, зв'язного мовлення; формувати у школярів інтерес до
культурної спадщини народів світу.
Очікувані
результати: учень (учениця) знає особливості релігії та міфології Давнього
Єгипту; знає богів Стародавнього Єгипту та зміст міфів, що розглядаються на
уроці, розкриває їх загальнолюдське значення;
уміє аналізувати тексти міфів; висловлює особисте враження від прочитаних
міфів.
Обладнання :
Підручник , робоча картка та зошит, карта , ілюстрації , музичний супровід.
Тип
уроку: урок практичне заняття з елементами закріплення знань, умінь, навичок.
Вид
уроку: комбінований.
Хід уроку:
І. Організаційний момент. (Підготовка класу до
практичного заняття )
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Бесіда за питаннями:
1.
Що вас
вразило та запам’яталося вам з
попередніх уроків по темі «Стародавній Єгипет»?
2.
Де була
розташована Стародавня єгипетська цивілізація? (Показати на карті)
3.
Яких богів
Стародавнього Єгипту ви вже знаєте? ( Назвати їх показати на ілюстрації можливо
розказати про них) .
4.
Пригадаймо ! Хто
зображений на цьому малюнку ? Яка роль цієї людини в історії?(Зображення
Аменхотепа ІV)
5.
Які міфи
Стародавнього Єгипту ви вивчали на
уроках світової літератури ?
ІІІ. Визначення теми , мети та формату практичного
заняття.
(Прослуховування музичного файлу , сучасної
інтерпретації стародавньої процесійної музики) «Гімн на процесії богині Хатхор»
ІV. Виконання
практичних завдань:
Завдання І.
Робота з контурною картою:
Визначити центри релігійного життя в Стародавньому
Єгипті та нанести відповідні позначки на карту .
Завдання ІІ.
Впізнати зображення стародавнього бога та
визначити сферу його покровительства. Заповнити
таблицю (Додаток 1).Ознайомитися з новими культами богів та міфами про них.
Картки з ілюстраціями №:
1.
Бог Тот –
мудрість , письмо , наука. Староєгипетський бог місяця, часу, мудрості й культури. Його
наділяли епітетами «двічі великий» і «тричі великий». Таке звеличення перейшло
пізніше на ототожненого з Тотом Гермеса, якого греки називали «Трісмегістос», тобто «тричі
найбільший». Здебільшого Тота зображали з головою ібіса.
2.
Бог Озіріс - бог відродження, цар загробного світу.
3.Бог Гор (Хорус) - давньоєгипетський язичницький
бог, що уособлював ранкове сонце та слугував одним із символів влади фараона у
вигляді символічного зображення сокола.
4. Амон – Ра - спочатку місцевий бог Фів,
пізніше його культ поширився на весь Єгипет і жерці ототожнювали його з богом
сонця Ра, називаючи Амон-Ра. Його ім'я включалося в імена фараонів,
наприклад, Тутанхамон. У давньоєгипетському мистецтві зображувався у
вигляді барана, людини з головою барана або людини, прикрашеної пір’ям. Греки ототожнювали
Амона з Зевсом,
римляни — з Юпітером.
5. Себек
(Собек) — давньоєгипетський бог земних вод Крокодил. Сильний, швидкий, підступний володар Нілу, крокодил уособлював
стихію нільських вод, йому приписували здатність володарювання річкою.
6. Нут , Геб, Шу – Небо , Земля , Повітря .
7 . Тефнут —в староєгипетській релігії богиня вологи. Її земне втілення — лев. Центр культу Тефнут — Геліополь. За геліопольським міфом, Тефнут і її
чоловік Шу —
перша пара богів-близнят, породжених Атумом. Їхні
діти — Геб і Нут. Коли Ра вранці сходить
над горизонтом, Тефнут вогненним оком сяє у нього в лобі і спалює ворогів
великого бога.
8. Ану́біс (грец. Άνουβις, др.ег. Інпу,) — давньоєгипетський бог шанування якого
було тісно пов'язане з культом мертвих; охоронець могил та мумій, покровитель померлих,
некрополів і цвинтарів, один з суддів царства мертвих, хранитель отрут і ліків,
мав дар передбачення.
Провідник душі крізь темряву. За життя він
покликаний вести душі крізь темряву невігластва, а після смерті був провідником
душі в Дуат
небесний. Зірка Інпу, також як і Зірка Ісіди — Сіріус, дороговказна зірка.
Син Осіріса і Нефтіди (Нефтіс). Священна тварина — пес або шакал. Зображували Анубіса у
вигляді шакала або у вигляді людини з шакалячою головою, що тримає в руці
символ життя «анх».
У Давньому царстві — Бог Дуата, носив титул «Хентіаменті» —
«Перший із західних», тобто, головний серед богів Заходу. Культ Анубіса дуже
рано набув широкого поширення.
З кінця 3-го тис. до н. е. функції глави
Загробного Царства переходять до Осіріса, а Анубіс входить у коло богів, пов'язанихмістеріями Осіріса. Анубіс стає богом некрополів і
пов'язується з муміфикацією померлих і поховальними містеріями (контролює
зважування серця померлого із пір'їною Маат).
9. Маат — в староєгипетській релігії богиня-уособлення світопорядку і істини. Маат почиталася як дочка і око бога Ра, брала участь разом з
ним в створенні світу з хаосу. Дружина бога Тота.
У замогильному суді Осіріса при зважуванні серця покійного на
чашу вагів клали
перо Маат. Символ Маат і її ієрогліф — страусине перо.
Центр культу Маат знаходився у Фіванському
некрополі.
ІV. Знайомство та
обговорення міфів Давнього Єгипту :
-
«Боротьба Гора
та Сета».
Відповідно до
міфу про Гора сина Ісиди, він був
зачатий нею від
мертвого Осиріса
, підступно убитого Сетом, його братом. Пішовши в
болота дельти
Нілу, Ісида родила сина та виховала його
в умовах
постійної
загрози з боку Сета. Змужнівши, Гор на суді богів у
суперечці із
Сетом домагається визнання себе єдиним
спадкоємцем
Осиріса. Після
цього починається війна із Сетом за
владу в Єгипті. У
битві із Сетом
Гор спочатку зазнає поразки. Сет вириває в нього око
чудесне око,
однак потім у довгій боротьбі Гор перемагає Сета й
позбавляє його
чоловічої сили. У знак підпорядкування Сета й помсти,
що здійснилася,
за смерть батька Гор кладе Сета на голову сандалію
Осиріса. Своє
чудесне око Гор дає проковтнути Осирісу, і той оживає.
Воскреслий
Осиріс, не побажавши залишатися на землі, передає свій
трон у Єгипті
Гору, а сам стає царем загробного світу.
У цьому міфі Гор
виступає насамперед як месник за батька й у
цьому змісті
правомочно судити про те, що Гор є носієм патріархальних норм поводження. До
речі, відомий архаїчний варіант міфу, де
Гор, обурений діями його матері Ісиди
відповідно до
норм материнського права, що з його погляду є
зрадництвом
стосовно його батька Осиріса, відрубує їй голову.
Очевидно, як
представник нового, патріархального покоління богів, Гор дуже рано стає заступником царської влади, де
спадкування велося по батьківській лінії. Фараони є "служителями
Гора", спадкоємцями його влади над
Єгиптом, що знайшло
відображення не тільки
в писемних пам'ятках, але й у творах мистецтва. Ім'я Гора ввійшло обов'язковим
компонентом у титулатурі фараонів.
Крім того, вважається, що в епізодах боротьби Гора і Сета знайшли відображення війни за об'єднання Єгипту на
рубежі IV і III тисячоріччя до н.е. Перемога Півдня відбивалася в релігійних
містеріях як перемога Гора над Сетом.
Образ Сета, також як образ Ісиди та Гора, неоднозначний і змінювався з
часом. У період давнього царства (XXVIII-XXIII
ст. до н.е.), коли місцями поширення
його культу були на півдні місто Омбос,
а на півночі Дельта, Сет поряд з Гором
вважався богом-заступником царської влади, що відбито в "Текстах пірамід" і в
титулутарі фараонів II династії
(сполучення імен Сета й Гора означає
"цар"). На початку періоду Нового царства (XVI ст. до н.е.) імена зі
вставкою "Сет" зустрічаються ще досить часто; ці імена носили фараони XIX
династії: Мережі, Сетнахт. Сету давався епітет "могутній". Разом з
тим Сет втілював і злий початок як
божество пустелі, бог чужоземців.
Починаючи з VIII ст. до н.е. ця сутність Сета стала єдиної. Іноді Сет
навіть ототожнювався з утіленням всесвітнього зла, руйнівних сил хаосу гігантським змієм Апопом.
V. Підсумок уроку :
(Прослуховування музичного файлу , сучасної
інтерпретації стародавньої процесійної музики) «Сонце Єгипту»
Під звук музики учні формують свої враження від
музики по закінченню оголошують їх .
Завдання ІІІ.
-
На робочій
картці оформити висновок завершивши
речення :
Сьогодні на уроці я
навчився (навчилася)…. . Тепер я знаю,
що …..
VI. Домашнє завдання :
1.
Завершити
оформлення контурної карти .
2.
Підготувати два
питання сусіду по парті за темою практичного заняття.
3.
Скласти кросворд
або ребус за темою заняття.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.